Eric Berne Jocurile noastre de toate zilele
Între
experiențele interioare ale oamenilor și comportamentele lor intrapersonale,
între latura psihologică și cea socială e o legătură clară.
Ca să o
înțelegem putem începe imaginându-ne că
”ne apare brusc, în față o ușă pe care o putem deschide”.
Ce faci,
acolo fiind, în fața ușii? Ce vezi? Sunt oameni, sunt lucruri împrejur?
Cum te simți?
Și-apoi, alte
două întrebări:
Ce vrei să schimbi la tine?
Cum vei ști când o vei face?
Pe baza
acestora se realizează o delimitare clară a obiectivelor precum și criterii precise
pe baza cărora să fie apreciat succesul înregistrat în atingerea lor.
Stroke
(Stimularea) e un semn de recunoaștere oferit de
o persoană altei persoane, essential pentru sănătatea fizică și psihică.
Astăzi,
deprivarea maternă, atașamentul sugarului și atingerile fizice în cadrul stării
de bine sunt –probabil-zonele cele mai cercetate ale sănătații mintale.
Stările eului
Sunt moduri coerente de gândire,
simțire și de comportament care apar împreună, manifestări ale unor rețele neuronale specific din
creier.
În perioada
timpurie a vieții sunt definite stările eului din Copil. Activând o asemenea stare, ne manifestăm precum copilul care
am fost odinioară.
Rețelele
neuronale care reprezintă internalizarea oamenilor care ne-au crescut, așa cum i-am perceput noi, sunt numite
de Eric Berne Părinte.
Când suntem
în Părinte, gândim, simțim și
acționăm ca unul dintre părinții nostri sau ca una dintre persoanele care i-au
ținut locul.
Când te afli
în stări ale eului care gestionează ceea ce se petrece acum și aici într-un mod
nonemoțional ești în Adult.
Când suntem
în Adult, evaluam realitatea în mod obiectiv și luăm decizii pe baza faptelor,
asigurându-ne că emoțiile sau ideile din Copil sau Părinte nu influențează
procesul.
Odată
identificată o stare a eului, ea este
mai ușor de recunoscut după aceea, iar această conceptualizare permite
descrierea tranzacțiilor dintre stările din interiorul aceluiași eu sau dintre
stările unui individ sau cele ale altor oameni.
Adultul,
care este o stare sau un grup de stări ale eului este altceva decât o ființă
umană adultă.
Fiecare relație interumană presupune
un schimb informational, energetic; este vorba despre o tranzacție care are
două părți: un stimul și un răspuns.
Tranzacțiile individuale fac și ele
parte, de obicei, dintr-o serie.
Analiza unor asemenea serii permite
deosebirea comunicării de success de cea mai puțin reușită, examinarea atentă a
modului în care oamenii obțin stimulări (validări), cum își petrec timpul și
cum relaționează cu alții.
Jocurile sunt metode obișnuite,
disfuncționale de obținere a semnelor de recunoaștere, iar cei implicate nu
sunt pe deplin conștienți de cele două niveluri ale tranzacțiilor în care sunt
angajați.
După Eric Berne, formula jocului este următoarea:
M + S -
Rs - C - B
n
Unde: M –momeală,
S-stragemă, Rs-răspuns, C-comutare, B n-beneficiu negativ.
Prima ”mutare”, momeala,
invitația inițiatorului-persoana A.
Stratagema este slăbiciunea persoanei B, care
o face să răspundă la momeală.
Comutarea reprezintă trecerea într-o altă stare a eului a persoanei A.
Beneficiul negativ este răsplata ei, o emoție
surprinzătoare.
Ș-acum reflecție: exercițiu.
Se ia în gând cu blândețe, ultima sdituație surprinzătoare
De comunicare. Tu și ...cel/cea care-a fost în ecuația relației interumane..
M-?
S-?
Răspunsul? Comutare- cum ai trecut tu; din ce stare (Adult, Copil, Părinte) și care-i beneficiul schimbului. Întotdeauna are loc un schimb.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu