În cel mai bun caz, indrăgostirea inseamnă a impărtăşi cu un alt suflet necunoscutul, disponibilitatea de a păşi impreună in inţelepciunea nesiguranţei.
A te indrăgosti reprezintă o ocazie minunată pentru tine. În mod normal, trăieşti in siguranţă in spatele zidurilor ego-ului tău. Îţi place acea siguranţă, acea invulnerabilitate a ta.
Îndrăgostirea face ca zidurile să se prăbuşească, cel puţin temporar. Eşti expus şi vulnerabil, exact cum te temeai că ai să fii, dar copleşitoarea emoţie a iubirii transformă această stare intr-una mai degrabă extatică decât intr-una dureroasă, aşa cum te-ai fi aşteptat.
Iubirea personală pe care o simţi pentru altul este o formă concentrată de iubire universală; iubirea universală este o formă lărgită de iubire personală. Le poţi experimenta deplin pe amândouă dacă eşti deschis.
„Dacă vrei să
simţi iubirea aşa cum o simte Dumnezeu, trebuie să-ţi umpli toate
golurile, pentru că Dumnezeu poate iubi doar existând
in starea de perfectă implinire", a fost sfatul lui Merlin. A
iubi perfect inseamnă a nu avea nici o slăbiciune sau rană secretă
pe care să vrei ca altcineva să le vindece. A-ţi căuta
propriile goluri este primul pas, a le umple cu Fiinţă sau esenţă
este cel de-al doilea. Acest proces este numit de obicei a invăţa
să te iubeşti pe tine insuţi, dar trebuie să fii atent cu acest
nume. De prea multe ori este sinonim cu a invăţa să-ţi iubeşti
imaginea de sine. În ochii magului,
imaginea de sine este doar ego; este o negare ce ascunde golul.
Procesul
real al invăţării iubirii de sine ar putea fi numit mai corect o
invăţare a iubirii Sinelui, adică a spiritului tău.
Dacă
iţi priveşti cu onestitate trecutul, care acum este depozitat in
mii de amintiri inlăuntrul tău, vei găsi intotdeauna un amestec —
unele experienţe poate că au făcut să apară iubirea de sine,
in timp ce altele, multe, nu. Amintirile despre ruşine, vinovăţie,
respingere, resentiment sau alte sentimente lipsite de iubire nu pot
fi convertite in iubire. Aceste imagini sunt
ceea ce sunt. Acceptă-le şi mergi spre un
inţeles mai inalt al Sinelui, care să nu fie conectat la
memorie.
Dincolo
de memorie există experienţa tăcută a Fiinţei, simplă
conştientizare fără conţinut.
Acesta
este tărâmul iubirii, tărâmul
unde intri prin meditaţie.
Există
multe feluri de meditaţie; tradiţia meditaţiei, atât
in Est, cât şi in Vest, este călăuzită
de principiul că in om există un miez de Fiinţă sau o esenţă
la care se poate ajunge. Accesul
se
poate obţine nu prin gândire sau prin
sentimente. A medita inseamnă mai degrabă a merge direct spre acel
tărâm al liniştii din interiorul tău.
Prin
următorul exerciţiu poţi să-ţi faci o idee despre cum este să
treci dincolo de imagini: inchipuie-ţi o femeie frumoasă sau un
bărbat arătos, pe cineva care să reprezinte
obiectul ideal asupra căruia să-ţi indrepţi iubirea. Vezi
acea persoană cât poţi de viu, apoi
schimbă-i chipul, făcându-1 mai
imbătrinit, până când
frumuseţea dispare, iar ceea ce rămâne
in faţa ochilor tăi este o faţă zbârcită
şi ofilită. Este sentimentul tău de iubire la fel de puternic ca
la inceput?
Cei
mai mulţi găsesc că e foarte greu să aibă aceleaşi sentimente
atât pentru o persoană cu faţa zbârcită
şi imbătrânită, cât
şi pentru cineva cu o faţă tânără şi
frumoasă. Poţi să numeşti aceste sentimente iubire când
o simplă schimbare a imaginii cauzează o astfel de alterare?
— De
ce se schimbă iubirea? a intrebat Arthur.
— Pentru
că emoţia iubirii conţine intotdeauna şi opusul ei. Cea
mai puternică iubire pe care o simţi maschează o ură la fel de
puternică, a spus Merlin. Singura diferenţă este aceea că iubirea
deja a inflorit, pe când ura e incă
sămânţă.
Sau
experimentează alt exerciţiu:
aminteşte-ţi de vremea când o persoană
pe care o iubeai profund te-a rănit. Se poate să fi fost un moment
de indiferenţă sau o trădare sau poate un gest pe care l-a făcut
şi care ţi-a relevat faptul că acela sau aceea pe care o iubeai nu
este perfectă, ci doar un simplu om.
Dacă
eşti cinstit cu tine insuţi, iţi vei aminti cât
de violent şi cât de rapid se poate
transforma sentimentul de iubire intr-un alt sentiment. Ura, gelozia,
durerea sau indiferenţa care au ieşit la suprafaţă au existat
dintotdeauna acolo ca o sămânţă,
ascunsă vederii de iubirea pe care tu ai preferat să o simţi. De
ce ai făcut o astfel de alegere? În afară
de plăcerea diafană, mai există un motiv — ego-ul. Această
iubire indreptată către o altă persoană este in realitate o
iubire indreptată spre tine insuţi, deoarece ceea ce o menţine nu
este un aspect real, ce există in persoana iubită, ci altceva, mai
constrângător — propria ta nevoie de a
poseda.
Atunci
când crezi că posedezi pe cineva, nu faci
decât să găseşti o cale de a scăpa de
tine insuţi, evitindu-ţi temerile şi slăbiciunile pe care le
negi. În loc de a te confrunta
cu tine insuţi,
priveşti
in oglinda iubirii şi-ţi vezi implinirea in emoţiile pe care le
simţi datorită persoanei pe care o iubeşti. Nu e vorba de o
critică aici. În felul in care magul vede
lucrurile, iubirea este o cale de a trăi implinirea perfectă,
dar este o implinire ce nu poate apărea din fantasme. Oglinda
iubirii este o cale divină de a trece dincolo de ego, insă doar
după ce vei fi ajuns la acea pură curgere a Fiinţei care stă ca
un giuvaer secret in fiecare sentiment de iubire.
„Aminteşte-ţi",
a spus Merlin, „iubirea nu este un simplu sentiment, ci este o
forţă universală şi, aşa fiind, ea trebuie să conţină
adevărul." Dacă poţi coborî
adânc in tine, vei descoperi
că orice emoţie este de fapt o iubire deghizată. Gelozia şi
ura par opusul iubirii, dar pot fi văzute de asemenea ca o cale
strâmbă de a ajunge la iubire. Omul gelos
caută iubirea, dar merge pe o cale strâmbă
pentru a ajunge la ea; omul care duşmăneşte poate că doreşte
iubirea cu disperare, insă urăşte pentru că şi-a pierdut
nădejdea de a o obţine vreodată. Când
nu mai vezi iubirea ca pe o simplă emoţie, inţelegi că ea este o
forţă universală, care atrage totul spre ea — aşa este iubirea magului.
Deepak Chopra
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu