vineri, 15 noiembrie 2013

Cum sa inveti:) din deriva sa faci oportunitati de dezvoltare personala

Invățarea și dezvoltarea personală sunt soluțiile cele mai sigure și mai sustenabile pentru orice problemă, indiferent că vorbim despre afaceri, carieră, iubire și familie, comunitate… Din experiența mea, învățarea și dezvoltarea personală sunt soluțiile cele mai sigure și mai sustenabile chiar pentru multe probleme de sănătate, inclusiv pentru unele episoade depresive. Cu condiția să nu devină blocare în derivă.
De unde știi când ești într-un astfel de blocaj?


Inspiră-te din exemplul Soniei. Are puțin peste 30. Lucrează ca middle manager într-o multinațională. Câștigă bine. Postul a atras-o la început pentru că era ”în domeniul ei de pregătire” și oferea șanse mari de câștig. Curând, a început să simtă că își dorește altceva: ”Eu nu sunt așa”, îmi spune la prima întâlnire. Simțea nevoia, ca marea majoritate a absolvenților de universitate, de mai multă creativitate. Și a început căutările. A ajuns pe site-ul meu cu doi ani în urmă. S-a gândit de atunci să vină. A oprit-o gândul, foarte frecvent – și periculos – printre antreprenori și managerii de toate nivelurile, ”Pot / Trebuie să mă descurc singură. Dacă eu nu mă pot ajuta, nimeni nu mă poate ajuta”. Și frica, pe care mi-o mărturisește: ”Mi-e frică de ce pot afla despre mine”. A oprit-o, cu siguranță, deși nu o spune explicit, și costul aparent mare: psihologic, e mai ușor să scoți banii din buzunar puțin câte puțin; nu constatăm adesea că ”ni se scurg printre degete” pe lucruri aparent mai ieftine? Așa că a ales să iasă din blocaj urmând diferite programe de dezvoltare personală: un curs de fotografie, unul de improvizație, altul de actorie și scenaristică, altul de spaniolă…

”Sunt cursantul etern”, se autodefinește, rezumând genial situația altor câteva zeci de oameni cu care am lucrat. ”Le-am abandonat, pentru că am zis că nu pot să fac o profesie, nu mai pot pierde timpul”.  Termenii pe care îi folosește acum, după atâtea programe, vorbesc de la sine: ”Sunt într-un blocaj”, ”în derivă”, ”în criză” profesională și personală. Tot de la sine vorbesc și ochii ei: continuu în lacrimi, pe tot parcursul primei întâlniri.

Care este recomandarea mea în privința programelor de dezvoltare personală? Urmează oricâte îți permit oportunitățile, energia, timpul și banii. Însă conștientizează cât mai clar:
  1. Ce nevoi fundamentale, profunde, și ce priorități te împing către ele? Învață să-ți cunoști nevoile fundamentale (nu le confunda cu banii, iubirea, statutul social, moda sau… ”să socializez”) și prioritățile.
  2. Unde, în viața cotidiană, profesională sau non-profesională, poți folosi efectiv ceea ce înveți? Cum? Cu ce consecințe asupra nevoilor tale fundamentale și priorităților tale?
  3. Unde , la ce nivel de performanță te programezi să ajungi? Nu te opri decât atunci când ai ajuns la respectivul nivel – și, eventual, continuă la nivelul următor.
Doar așa programele respective vor contribui cu adevărat la dezvoltarea ta și te vor ajuta să ieși cu adevărat din blocajele sau deriva pe care le resimți într-un domeniu sau altul al vieții tale. Fii apă care curge într-o direcție clară și într-o matcă bine delimitată, măcar pentru 5-10 ani; apoi poți schimba direcția – în secolul XXI e bine să fii oricând deschis(ă) să o schimbi – , dar păstrează o matcă, maluri (valori și priorități) bine definite…

Sursa: elisabetastanciulescu.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu