A medita este în primul rând un mod de “a fi
”
Meditaţia este o împlinire a strădaniei spirituale.
Noi suntem inainte de toate spirit
Sufletul
nu este decât rareori activ în circumstanţele vieţii obişnuite.
Diferenţa dintre funcţiile pe care personalitatea omenească obişnuită le
îndeplineşte şi acţiunile realizate cu sufletul este faptul că, în
primul caz, o singură funcţie este activă în timp ce celelalte sunt
ignorate sau suprimate; în cel de al doilea caz, întreaga noastră fiinţă
în aspectul său esenţial se trezeşte la momentul potrivit pentru
acţiune şi nimic nu este exclus din aceasta. Foarte rar noi acţionăm cu
sufletul trezit, însă atunci când acţionăm astfel, chiar şi într-o formă
mai atenuată, trăim o fericire incomparabilă.
Cele
mai superficiale manifestări ale sufletului prin canalele
personalităţii umane pot fi percepute, de exemplu, în entuziasmul
extatic trăit în artă. În astfel de trăiri, noi uităm de propria noastră
fiinţă şi devenim una cu obiectul experienţei noastre. Acesta este
motivul pentru care arta poate să focalizeze atenţia atât de intens,
făcându-ne să uităm de orice altceva pe timpul cât acea manifestare
artistică se desfăşoară sau ne captează atenţia.
Sufletul ni se trezeşte uneori în viaţa de zi cu zi
Şi
în viaţa de zi cu zi există unele momente în care sufletul se trezeşte.
Acestea sunt momentele în care trăim emoţii foarte intense. Atunci,
întreaga noastră fiinţă este pusă la unison în acţiunea respectivă, şi
în aceste cazuri logica impusă de intelect şi etichetele generate de
lume şi prejudecăţi nu mai valorează nimic. Este adevărat că, cel mai
adesea, aceste momente trec neobservate, pentru că imediat după ce acel
moment de împlinire şi de pură manifestare a Existenţei, apare uitarea
care ne determină să ne orientăm din nou către exterior.
Această
trăire de culme este de multe ori foarte scurtă şi foarte puţin
conştientizată, dar ne poate permite, atunci când suntem atenţi, să
trecem dincolo de conjunctura efemeră care a generat-o şi să pătrundem
în realitatea profundă a esenţei sufletului nostru – Sinele Divin.
Alchimia trezirii sufletului
Toate
aceste elemente legate de modul de a trăi evenimentele existenţei de zi
cu zi au în comun dualitatea dintre suferinţă, oboseală, saturaţie pe
de o parte şi fericire, împlinire, energie nesfârşită, efervescenţă, de
cealaltă parte. Cel care face această diferenţă este sufletul care
atunci când este adormit face ca fiinţa să experimenteze neajunsurile
vieţii de zi cu zi, iar atunci când este trezit şi activ transformă
alchimic toate aceste aparente neajunsuri, în stările opuse lor.
Motivul
este foarte simplu: atunci când acţiunea porneşte din suflet, chiar
dacă este realizată prin simţuri, minte sau corp, care sunt expresiile
lui distorsionate, unitatea pe care o generează este irezistibilă,
pentru că sufletul se hraneste din insasi esenţa întregii noastre fiinţe
şi numai exprima doar o anumită capacitate, facultate sau funcţie a
personalităţii. Cât timp există o manifestare parţială, ceea ce este
ignorat, ceea ce rămâne deoparte va fi o sursă de neîmplinire şi
nefericire. Când însă totul este cuprins într-o manifestare armonioasă
şi dătătoare de împlinire, apare transformarea plenară a existenţei
noastre într-o existenţă divină, pentru că aceea scânteie de dumnezeire a
cărei expresie este sufletul îşi regăseşte prezenţa în tot ceea ce o
înconjoară. Dispare atunci însăşi sursa suferinţei şi neîmplinirii care
este dualitatea.
Starea de bucurie extatică pătrunde totul
Concluzia
acestor idei expuse până acum este faptul că atunci când sufletul este
cel care acţionează, “iluminat” de constiinta Sinelui, nu mai există
conştiinţa a ceva exterior, nici măcar a propriei noastre personalităţi,
şi de aceea bucuria experimentată este o stare plină de încântare şi de
farmec care cuprinde în ea totul. Putem, de asemenea, să observăm că
meditaţia este o manifestare a sufletului trezit şi nu o funcţie a
minţii. Aceasta explică de ce meditaţia ajunge sa fie, atunci când este
corect practicată, o sursă de fericire şi nu o cauza de oboseală şi
plictiseală.
Meditaţia
poate fi învăţată şi apoi practicata spontan sau intr-o maniera
formala, efectele ei urmând după aceea să se manifeste din ce in ce mai
mult şi în viaţa de zi cu zi. În meditaţie, sufletul nu se manifestă
prin intermediul simţurilor, minţii sau al corpului, deşi impactul
acţiunii sale poate fi resimţit şi în aceste structuri. De aceea,
meditaţia trebuie să pornească întotdeauna mai întâi dintr-o centrare în
suflet, în acea senzaţie intimă de A FI care caracterizează existenţa
fiinţei conştiente.
Deşi
acest A FI cuprinde omul privit ca un întreg, cu toate structurile sale
grosiere sau subtile, el are întotdeauna un centru care poate fi
localizat în zona pieptului. Deşi starea de conştienţă pare a fi legată
mai mult de cap şi de activitatea mentală, sentimentul de A FI se
centrează mereu în inimă, care este atât motorul vieţii fizice, cât şi
centrul vieţii spirituale.
Sursa: http://liviugheorghe.wordpress.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu